Universul Tarantino

QUENTIN TARANTINO a petrecut doi ani frustranti scriind si incercand  sa lanseze doua scenarii pe care le-a dorit a fi debutul sau regizoral. In parte datorita dificultatii pentru un scriitor necunoscut ca si regizor de a face un “film adevarat”.

In 1991 a creat “Reservoir Dogs“, cu intentia ca acesta sa fie cel mai minimalist proiect care ar putea fi imaginat: povestea unui jaf armat in care jaful are loc in afara ecranului, pagini si pagini de dialoguri pentru care este nevoie doar de un platou. Intentiona sa inregistreze un film pe 16 mm,  cu buget extrem de mic, cu el si cu prietenii lui de la Video Archives interpretand toate rolurile.

Din fericire, ambitiosul producator Lawrence Bender a citit “Reservoir Dogs”, a ramas fascinat de scenariu si i-a cerut lui Tarantino sa ii acorde o luna pentru a incerca sa faca din acest  film un “film adevarat”.

Bender a fost cel care a facut posibil ca scenariul sa ii parvina actorului Harvey Keitel si entuziasmul acestuia din urma a fost elementul care a atras mai multi actori buni in proiect si, in final, un buget decent pentru productie.

Filmat in mai putin de o luna in Los Angeles, cu o distributie de exceptie care ii includea pe Keitel (care, de asemenea, s-a implicat ca si coproducator), Michael Madsen, Steve Buscemi, Tim Roth, Lawrence Tierney, Chris Penn si pe insusi Tarantino, Reservoir Dogs a avut un mare succes, mai intai la Festivalul de Film Sundance si apoi in toata lumea.

Tarantino a creat un stil propriu unic, care combina stilurile din genurile sale favorite si care face din el unul dintre cei mai puri “Autori” recenti. El realizeaza filmele fix din punctul lui de vedere: de exemplu, in Kill Bill, a combinat stilul filmelor de kung fu ale lui Sonny Chiba cu al “spaghetti western-urilor” ale lui Sergio Leone. Tarantino este primul care afirma ca este puternic influentat in firul epic si stil de catre filmele sale preferate; si reuseste sa le aduca unui omagiu acestora, insa, chiar si asa, filmele sale au o nota unica, proprie.

Cu privire la umor, Tarantino afirma:

“Unul dintre lucrurile pe care incerc sa le obtin (in filmele mele) este sa fac lumea sa rada de lucruri care in fapt nu sunt haioase. Nu spun ca le scriu ca pe o comedie, dar chiar si asa provoaca rasete“.

Personajele feminine la Tarantino

Dupa stralucitorul sau debut intr-un film exclusiv cu protagonisti masculini, Tarantino se simte in ce in ce mai atras de idea de a crea un univers feminin mult diferit fata de cel vazut pana atunci. In urmatorul sau film, “PULP FICTION“, apare pe afis chipul unei UMA THURMAN cu o privire care exprima ceva intre ironie si cruzime. Si acesta este chipul care iese in evidenta intre toti actorii “barbati” din film, atat de mult incat a decis sa creeze un univers al “femeilor” diferite (nu o versiune masculina), pline de mister, de cruzime, razbunatoare si cu chef de actiune.

Prima sa incursiune in aceasta aventura, de a face ca “femeia” sa devina protagonista, o constituie, fara niciun dubiu, cel de-al treilea film al sau: “JACKIE BROWN“, in care actrita de culoare si regina “blaxploitation” PAM GRIER se transforma intr-un compendiu a ceea ce vor deveni viitoarele sale personaje feminine.

Si odata cu cel de-al 4-lea film al sau: “KILL BILL“ se concentreaza din plin sa creeze un univers feminin in care personajele feminine sunt mult peste personajele masculine. Personajele interpretate de UMA THURMAN, LUCY LIU, DARYL HANNA, VIVICA FOX, JULIE DREYFUS sau CHIAKI KURIYAMA sunt mai violente, mai puternice, mai inteligente si chiar mai crude decat personajele masculine din film.

Si aceasta dezlantuire feminina culmineaza cu urmatorul sau film: DEATH PROOF, in care banda de criminali din RESERVOIR DOGS se transforma intr-o gasca de femei care vor sa traiasca la limita cu o pirueta finala prin care vor pune cu botul pe labe simbolul “machismului” intruchipat de KURT RUSSELL.

Ajuns in acest punct, TARANTINO uita de “filmul politist” de tip “noir“; el atinge apogeul in universul personajelor feminine ca alter ego al obsesiilor sale masculine…si nu mai exista cale de intoarcere, astfel incat decide sa exploreze noi cai, incercand genul filmelor de razboi cu INGLOURIOUS BASTERDS (unde, din nou, apare o femeie periculoasa si deloc delicata) sau western care il fac sa se reintoarca la universul personajelor masculine;

Cu toate acestea, in ultimul sau film, de asemenea din categoria “western”, aduce din nou alaturi de 7 personaje masculine figura unei femei care reuseste sa ii manipuleze  pe toti.

Astfel, la modul general, putem avea o viziune globala a universului feminin creat de TARANTINO prin intermediul personajelor din diversele sale filme…

SHARE